FAQ2019-01-10T21:33:29+00:00
Waarom geen vier wielen?2019-01-07T18:40:21+00:00

Prijs en gewicht. Een fiets moet vooral niet meer wegen dan nodig. Anders is deze niet meer voorwaarts te krijgen. Een vierde wiel vereist een goed systeem voor wielophanging en een sterker frame, terwijl dat bij drie wielen niet nodig is. Omdat het wegdek nooit echt vlak is, zal bij een vierwielfiets zonder wielophanging altijd één wiel in de lucht hangen. Daardoor geven vier wielen ook een hogere en wisselende belasting op het frame.

Al het bovenstaande en natuurlijk dat extra wiel, zorgen er voor dat een goed ontworpen vierwielfiets altijd complexer, fors zwaarder en daardoor duurder zal zijn dan een trike.

Drie wielen is het optimale aantal.

Is een hoofdsteun noodzakelijk?2019-01-07T18:59:01+00:00

Of een hoofdsteun nodig is of niet, wordt vooral bepaald of je dit zelf prettig vindt. In de regel heb je dit meteen door. Proberen dus.

Een hoofdsteun kan op alle soorten zittingen en zowel op twee- als driewielligfietsen geplaatst worden.

Is een driewiel (lig)fiets stabiel?2019-01-07T18:46:40+00:00

Bij een trike (Delta én Tadpole) helpt het lage zwaartepunt en de iets grotere spoorbreedte enorm. In tegenstelling tot klassieke driewielers is het behoorlijk lastig om een trike omver te krijgen. (Als je doelbewust flink je best doet, is het overigens wel voor elkaar te krijgen.)

Diagonaal van een stoep af of door een flink gat in de weg, is probleemloos. Remmen in de bocht kán. Fietslessen zijn niet nodig. Qua sportiviteit kun je voluit gaan. Ook met een evt. elektrische ondersteuning op de hoogste stand, is de stabiliteit ruim voldoende.

Trikes met groot (26″) achterwiel hebben voldoende (richtings)stabiliteit tot 45 km/uur. Belangrijk als je een heuvel of pittig viaduct afrijdt. Er bestaat zelfs een speed pedelec trike met EU typegoedkeuring op basis van de HP Velotechnik Scorpion FS26.

Waarom is een trike vrij laag?2019-01-10T12:51:29+00:00

De stabiliteit van een drie- of meerwielig voertuig, zodat het niet omslaat, is vooral afhankelijk van de breedte ervan en de hoogte van het zwaartepunt.

Trikes zijn ontworpen (ook vóór het e-bike tijdperk) in landen met heuvels. Om tegen de heuvel op te kunnen fietsen moeten ze licht zijn. Voor de afdaling moeten ze stabiel zijn bij hogere snelheden, ook boven 25 km/uur. Dit maakt dat we u met een gerust hart hiermee op weg sturen.

Het ontwerp van de ouderwetse hoge en smalle klassieke driewieler, zoals wij die kennen, is nog van vóór het tijdperk van de e-bike. Deze driewielers zijn instabiel en ‘fietsles’ is dan ook nodig om er veilig op te kunnen rijden. U zult de klassieke driewieler niet in ons assortiment aantreffen.

Zitfietsen (ook wel revalidatiefietsen genoemd) zijn wat lager, maar niet veel breder dan de klassieke driewieler. Echter, door hun grotere gewicht, zijn ze toch nog redelijk stabiel, al gaat daardoor zonder elektrische ondersteuning het fietsen er op behoorlijk zwaar.

Omdat een trike ook door een standaard deur van 90cm moet kunnen, zijn ze vrij laag gehouden ten behoeve van goede stabiliteit.

Kijk ook in de FAQ omtrent zichtbaarheid wat je kunt doen om ondanks de geringere hoogte je tóch goed zichbaar en veilig door het verkeer te bewegen.

Hoeveel kost een ligfiets?2019-01-10T12:59:28+00:00

Hoeveel je voor een ligfiets moet neertellen hangt af van een aantal factoren.

Tweedehands scheelt uiteraard veel geld in de initiële aanschaf. Er staat van alles op Marktplaats. Je zult dan zelf moeten beoordelen of de fiets de juiste maat is, geen opknapbeurt nodig heeft met allerlei exotische onderdelen of niet een compleet verouderd model is. Veel oudere ligfietsen zijn tamelijk prototype-achtig met bijbehorende kinderziekten. Soms sporen ze niet goed, is het frame niet stijf (inefficiente krachtoverbrenging). Soms moet er zomaar voor 500-1000 euro aan opgeknapt worden. Bijna niemand krijgt het over zijn hart om een oude versleten ligfiets in de vuilcontainer te dumpen, dus gaat ie maar weer voor een prikkie op Marktplaats.

Toch gebeurt het wel eens dat er een mooie tussen zit. Een occasion bij een dealer is wat duurder, maar daar krijg je dan meer zekerheid voor. De fiets is in goede staat en heeft vaak garantie. (Bij ons in elk geval wel.) Mocht Marktplaats tóch je voorkeur hebben, overweeg dan bij ons een aankoopkeuring te laten doen. Voor 30 euro kun je jezelf een flinke miskoop besparen.

Nieuwe ligfietsen zijn vanaf ongeveer 2200 euro voor een kwaliteitsfiets. Reken op rond de 3000 euro met wat aankleding. (Voor rond de 1500 euro heb je al een best aardige Taiwanese fiets van Performer, bij ons uit voorraad leverbaar.) Op de sites van de fabrikanten, waar wij dealer van zijn, staan configurators waarmee je een fiets kunt samenstellen. Op zich staan de prijzen zeer goed in verhouding tot die van andere custom fietsen, zoals Santos, Trek, Giant, e.d.

Bij Abeona hebben we eigenlijk alleen kwaliteitsfietsen overgehouden in het assortiment.

Is een tweewiel ligfiets stabiel?2019-01-10T13:17:49+00:00

Door het lagere zwaartepunt en andere gewichtsverdeling (meer gewicht op het voorwiel) is een tweewiel ligfiets wiebeliger bij lage snelheden. Desalniettemin heeft een ligfiets, net als een gewone fiets “zelfstabiliteit”. Dezelfde dynamiek als bij álle tweewielige fietsen (éénsporige voertuigen) zorgt ervoor dat een deze overeind blijft.

Echter, veel beginnende ligfietsers vinden het lastig zich voldoende te ontspannen (vooral de schouders), zodat de zelfstabiliteit zijn werk kan doen. Spanning wil nog wel eens in de weg zitten.

Na een paar km gaat het al een stuk beter en na zo’n honderd km gaat het als vanouds.

Door meer gewicht op het voorwiel, is het optimale snelheidsbereik van een ligfiets hoger vwb zelfstabiliteit. Deze komt overeen met een brommer of lichte motorfiets. Een voordeel bij de afdaling, maar bij het op gang komen vraagt het nét even wat oefening. Het dus zaak om gelijk de vaart er in te krijgen. Stilstaand vallen álle tweewielers om, ook als je op een ligfiets fietst.

Maak het alleen niet te spannend voor jezelf. Niet teveel bij nadenken, gewoon doen. Je hoogte boven de grond is heel wat minder als bij een stadsfiets en vallen gebeurt alleen in stilstand.

Stoppen is makkelijk. Remmen en voeten op de grond.

Hoe stel ik de trapbuis af op de juiste lengte?2018-12-12T14:19:12+00:00

Met name als je van “flink fietsen” houdt, is een juiste lengte-instelling belangrijk om lichamelijk ongemak te  voorkomen.

Aangezien een ligfietszitting geen duidelijk referentiepunt heeft, gaat de lengte-instelling wat anders in zijn werk. De eerste grove instelling is met de rug goed in de zitting en een hak op het pedaal. Het been moet dan precies gestrekt zijn.

De fijn-afstelling is op basis van lichaamssignalen. Ongemak in de bil- of onderrug spieren duidt op een te lange afstelling. Ongemak onderaan de quadriceps (bovenbeenspier, voorzijde) of knie duidt op te korte afstelling. Verstel de trapbuis telkens met één of uiteindelijk met een halve centimeter, totdat het fietsen volledig comfortabel is. Als de trapbuis geen merktekens heeft, is een stipje met een stift handig.

Wat zijn de verschillen tussen een Delta- en een Tadpole trike?2019-01-10T13:13:18+00:00

Qua stabiliteit zijn de Delta (twee achterwielen) en Tadpole (twee voorwielen) bijna gelijkwaardig. Stabiliteit is afhankelijk van de hoogte van het zwaartepunt (trike én berijder) en de spoorbreedte. Bij gelijke hoogte is een Delta íets stabieler.

De draaicircel van een Delta-Trike is meestal veel korter. Daarentegen is een tadpole in nauwe steegjes veel wendbaarder, wanneer je deze aan de bagagedrager oppakt. Dit is omdat deze wat korter is en de voorwielen vrij dicht van het midden staan.

Qua instappen is een Delta doorgaans wat makkelijker. Met instapsteunen is dit bij een Tadpole goed te ondervangen.

Een Tadpole stuurt wat directer (als een Go-kart). Een Delta zal, wanneer je het stuur loslaat, scherp naar links of rechts zwenken. Hoe scherp hangt af van merk en model. Bij een tadpole kun je ongestraft het stuur kortstondig loslaten (net als in een auto).

Op de bagagedrager van een Tadpole passen standaard fietstassen, waardoor zeer ruime keuze.

Bij toepassen van een wielmotor in een Delta, slipt het voorwiel bij heuvel-op vrij makkelijk door. Een wielmotor voor een Tadpole bevindt zich in het achterwiel en heeft daar geen last van. Bij een middenmotor hebben geen van beide modellen last van doorslippen.

De Tadpole heeft de meest efficiente krachtoverbrenging door de eenvoudige rechttoe rechtaan aandrijflijn en het achterwiel in het midden.

Waar berg ik mijn fiets op?2019-02-20T15:35:00+00:00

We krijgen de vraag vaak en het is vaak een belangrijke overweging bij de aanschaf van (met name) de driewiel-ligfiets: ‘Waar laat ik hem?’ Niet iedereen heeft ruimte in de schuur en niet iedereen heeft een garage. We denken graag met onze klanten mee en hebben daarom in samenwerking met partners naar verschillende oplossingen gekeken. Lees hier meer over de oplossingen.

Lees meer
Is ligfietsen veilig?2019-01-07T16:26:23+00:00

Dat een ligfiets lager is, is een feit. Of dat onveilig is, hangt af van hoe je hiermee omgaat. Met wat eenvoudige maatregelen is ligfietsen nét zo veilig of zelfs veiliger dan op de gemiddelde stadsfiets. Ook bestaan (tweewiel) ligfietsen die best vrij hoog zijn en verassend stabiel aanvoelen.

Defensief rijden is altijd een goed idee. Niet alle medeweggebruikers letten even goed op. Beter een keertje te vaak in de remmen geknepen dan te laat.

Voor optimale zichtbaarheid zijn een aantal mogelijkheden, naargelang je wat je het meeste aanspreekt. Ál deze maatregelen gelijktijdig is niet nodig. Een of twee is voldoende. Uiteraard hebben wij deze maatregelen uitgebreid getest.

  • Dag-rijverlichting: Buitengewoon effectief. Rood achterlicht en (blauwachtig wit) LED voorlicht springt er voor medeweggebruikers onmiddellijk uit. De hoogte van de verlichting op een ligfiets of trike is gebruikelijk. Men houdt prima afstand en remt bijtijds. Vaak krijg je zelfs zomaar voorrang. Er zijn veel mogelijkheden qua technische uitvoering op batterij-, dynamo- of e-bike accuvoeding. De betere voorlampen hebben een sensor, waardoor de dag-rijverlichting overdag minimaal stroom trekt.
  • Vlag: Werkt goed om gezien te worden als je achter een heg of rij auto’s rijdt. De kleur neon-geel wordt geassocieerd met snelheid en is daardoor doeltreffend. Veel neon-gele materialen zijn echter gevoelig voor verbleken als gevolg van zonlicht, dus bespaar hier niet op. Een reflecterend deel in de vlag helpt in het donker.
  • Neon-gele of witte fietshelm: Een helm is sowieso geen slecht idee als je wat sneller rijdt. Je hersenen zijn het beschermen echt wel waard. Door het tegenwoordig grote aantal racefietsers op het fietspad, herkennen medeweggebruikers een fietshelm goed (snelle fietser) en heb je snel oogcontact. Neon-geel of wit omdat je hoofd zich wat lager bevindt dan waar men verwacht. Bij een hoofdsteun kan het wat lastiger zijn deze zo in te stellen dat deze niet conflicteert met een helm.
  • Neon-gele kleding: Een shirt, jasje of hesje in deze kleur valt goed op vanaf de voorzijde, minder vanaf de achterzijde. Andere neon kleuren ook. Kan zeer effectief zijn in combinatie met achterlicht overdag.
Waarom zou ik een ligfiets kopen?2019-01-03T16:11:24+00:00

Een ligfiets is snel en comfortabel. Door de (semi)liggende houding heb je veel minder luchtweerstand, je grootste tegenstander, dan op een gewone fiets.

De houding op een ligfiets is zeer comfortabel. Op een gewone fiets krijg je vaak snel last van zadelpijn, polsen, schouders of rugpijn. Op een ligfiets heb je daar weinig tot totaal geen last van.

Voor veel forenzen, die liever niet dagelijks aansluiten in de file maar best een afstand naar werk moeten afleggen, is de ligfiets een mooi en gezond alternatief. Omdat je krachten op een ligfiets optimaal gebruikt worden, heb je geen e-bike nodig en kun je dus mens-aangedreven blijven fietsen. Geen gedoe met accu’s en electronica. 25 km/uur is voor vrijwel iedereen op een ligfiets prima te doen. Afhankelijk van conditie en kleding zijn hogere snelheden boven 30 km/uur ook goed vol te houden. Met een goede (aerodynamische) achterop tas of “tail box” genoeg ruimte om je spullen mee te nemen. Rugzak of afremmende zijtassen zijn dan niet meer nodig.

Voor fietsvakanties is een ligfiets helemaal ideeal. Weg pijn! Alleen ontdekkingsreizen en genieten. Bovendien heeft een ligfiets op hogere snelheid (heuvel-af) – ook volbepakt – een veel rustigere, stabielere en veilige wegligging dan een rechtop fiets door de betere gewichtsverdeling en voeten ipv hoofd vooraan. Eenmaal beneden heb je veel meer en pak je de volgende heuvel ook meteen weer voor een heel stuk “gratis”. Al met al, ook door die lagere luchtweerstand, fiets je de route met beduidend minder inspanning. Zowel fysiek als mentaal. Na aankomst, heb je zin en energie over om nog wat te ondernemen.

Verder is fietsen op een ligfiets is ook gewoon leuk, dat mag ook best een goede reden zijn om er eentje aan te schaffen.

Kan een kinderzitje achterop?2019-01-10T13:14:05+00:00

Bij een tadpole theoretisch mogelijk, maar TEN ZEERSTE af te raden. Door het hoge zwaartepunt van kind en zitje neemt de kans op omslaan enorm toe met ernstig tot zeer ernstig hoofd- of nekletsel tot gevolg (het kind kan geen kant op, omdat het is ingegespt).

Om een kind te vervoeren is een aanhanger wél veilig. Een aanhanger kan ook achter een Delta trike.

Hoe breed is een trike?2019-01-10T13:06:59+00:00

De meeste trikes zijn 84cm breed, incl. spatborden, excl. spiegels bij een spoorbreedte van 76-78cm. Deze maat is gebaseerd op de vrije doorgang van een woonhuisdeur met de veel voorkomende maat van 90cm (excl. deurpaneel), zonder teveel concessie te moeten doen aan de zijdelingse stabiliteit op snelheid.

Sommige hogere modellen zijn ten behoeve van voldoende stabiliteit iets breder: Scorpion Plus 92cm. Hase Lepus 90cm.

Nederlandse driewielers zijn meestal smaller (ca. 75 cm) en hoger. In het huidige tijdperk van de e-bike kun je je alleen afvragen of dat nog wel voldoende stabiel is op snelheid. In het buitenland zijn e-bike achtige snelheden al veel langer bepalend voor het ontwerp van een driewieler vanwege het feit dat heuvel-af nu eenmaal behoorlijk vlotter gaat en de afdalingen véél langer zijn.

Op het fietspad is de breedte van een trike zelden problematisch. Een trike beweegt zich namelijk voort in een kaarsrechte lijn. Een tweewielfiets (iets meer dan 60cm met berijder en fietstassen) heeft altijd meer ruimte aan weerszijden nodig om te kunnen balanceren (de zg. vetergang).

Ook zijn fietspaden veel breder dan je op het eerste gezicht zou zeggen. De Ontwerpwijzer Fietsverkeer geeft 2,0 meter als minimum aan. Basis niveau enkelzijdig fietspad 2,5 meter. Dubbelzijdig 3,5 meter. Hoog niveau dubbelzijdig 4,0 meter en Bicycle “superhighway” 6,0 meter. Daar passen heel wat trikes naast elkaar op!

Meer lezen: https://www.fietsersbond.nl/ons-werk/infrastructuur/fietspaden/

Hoe snel is een ligfiets?2019-01-10T13:02:14+00:00

Hoe snel is een ligfiets in vergelijking met andere fietsen vergeleken? Een ligfiets is in de regel sneller dan een ‘gewone’ fiets. Hoe snel precies, hangt van een aantal zaken af, namelijk 1. trapvermogen om 2. luchtweerstand, 3. rolweerstand en nog wat ander kleine verliezen te overwinnen. Bij een klassieke fiets zijn de verhoudingen ongeveer 2/3 voor luchtweerstand, 1/3 voor rolweerstand en een niet meer dan paar procent aan overige (mechanische) verliezen.

Snelheidsrecords op de fiets (mensaangedreven) zijn zonder uitzondering gehaald op ligfietsen, zij het in tamelijk extreem doorontwikkelde versies ervan (niet geschikt voor dagelijks gebruik). Mannen: 144.17 km/u 17-09-2016, Todd Reichert. Vrouwen: 121.81 km/u 15-09-2010, Barbara Buatois. Uurrecord: 90.60 km/u 19-07-2009, Sam Whittingham. Bron: http://www.ihpva.org/hpvarech.htm.

Door de liggende houding wordt de luchtweerstand, de grootste factor, enorm verlaagd als gevolg van een veel kleinere frontaal oppervlak van berijder en fiets. Echter, om appelen met appelen te vergelijken, moet al het overige gelijkwaardig zijn. Bijvoorbeeld, als je het verschil wil meten tegen een racefietser in strakke Lycra, zul je als ligfietser je ook in de strakke Lycra moeten kleden en fietsen op een ligfiets met dezelfde 28″ racefietsbanden. In die gevallen zul je de racefietser met groot gemak in de achteruitkijkspiegel laten.

Vaak hebben ligfietsen een wat kleinere wieldiameter (26 of 20 inch), hetgeen weer een iets hogere rolweerstand oplevert. 26 inch wielen schelen vrij weinig. 20 inch is te merken.

Als je wat aanvullende maatregelen neemt, bijvoorbeeld verdere aerodynamische verbetering dmv een tail-box of volledige kuip zijn met een goede conditie, brommers en speed-pedelecs ook nog wel bij te houden.

Elektrische ondersteuning is zeldzaam op tweewiel ligfietsen. 25 km/uur is zonder ondersteuning een goed vol te houden snelheid, waardoor ondersteuning vrij zinloos wordt. Het geeft ook een goed gevoel om op je eigen kracht de e-bikes voorbij te rijden.

Trikes zijn wat minder snel, vooral vanwege het wat grotere frontale oppervlak, wat meer uitsteeksels en 20 inch voorwielen, waar een groot deel van het gewicht op rust (meer lucht- en rolweerstand). Toch zul je met een sportief model best behoorlijk vlot meekomen. Op trikes komt elektrische ondersteuning vaker voor.

In elk geval zijn trikes véél vlotter dan de ‘klassieke’ revalidatiefietsen. De laatste wegen 40-50 kg en zijn zonder ondersteuning, vrijwel niet op een acceptabele snelheid vooruit te krijgen. In vergelijking met de klassieke rechtop driewieler (niet zo extreem zwaar, maar hoog zwaartepunt en beperkte spoorbreedte) zorgt de superieure stabiliteit van een trike er voor dat een hogere (bvb e-bike) snelheid ook veilig is.

We verwijzen voor een vergelijkingstest graag naar een mooi artikel van de Fietsersbond.

naar artikel

 

 

Is ligfietsen comfortabel?2019-01-10T13:20:47+00:00

De bekende lichamelijke ongemakken op een “gewone” fiets, met name bij langere afstanden, zijn nagenoeg afwezig bij een ligfiets. Alhoewel sommigen, die (nog) niet bekend met ligfietsen zijn, soms een andere eerste indruk hebben, is het een buitengewoon prettige houding om jezelf fietsend te verplaatsen.

Je lichaam wordt optimaal ondersteund, terwijl je benen hard aan het werk zijn. Zadelpijn is de grote afwezige (er is geen zadel). Ook is er geen (over)belasting op rug, nek en polsen.

Ligfietsen kun je vergelijken met genieten van je omgeving en het landschap, vanuit een soort rijdende TV stoel. Voor optimaal comfort is het belangrijk om de zitting en lengte van de trapbuis goed af te stellen.

Welke soort zitting is het beste?

Er zijn twee soorten zittingen:

  • De spanzitting, die bestaat uit een (meestal Nylon) bekleding, gespannen over een metalen frame.
  • De schaalzitting, die bestaat uit een (meestal glasvezel versterkte Polyester) schaal met een zachte bekleding.

In het algemeen werkt een spanzitting beter op een trike omdat deze meer zijdelingse steun geeft. Voor een tweewieler is dit niet aan de orde en wordt meestal voor een schaalzitting gekozen. Andersom kan ook prima. Het is vooral een kwestie van goed proberen wat prettig zit. Goed afstellen en/of maatkeuze is in beide gevallen belangrijk.

Spanzittingen ventileren de rug beter, maar zijn wat kwetsbaarder. Deze kwetsbaarheid of de  mindere ventilatie van een schaalzitting zijn uitstekend te verbeteren met een Ventisit kussen.

Hoe gedraagt een ligfiets zich op steile wegen in de bergen?2019-02-19T08:39:26+00:00

Op een ligfiets kun je verbazingwekkend veel kracht zetten. Meer kracht zelfs dan met je volle gewicht op de pedalen van een gewone fiets. Je zet jezelf immers af met je rug tegen de zitting.

Om tegen langere hellingen op te fietsen, is het wél zaak om tijdig terug te schakelen en met een hoge cadans omhoog te rijden. Een te zwaar verzet kan, net als bij alle andere soorten fietsen tot lichamelijke schade/slijtage leiden.

Als het écht extreem steil wordt: Bij een tweewiel ligfiets is omhoog lopen en de fiets aan de zitting vooruit duwen vrij goed te doen bij een bovenstuur. Bij onderstuur of open cockpit stuur wat minder prettig als het lang duurt. Een trike omhoog duwen is ronduit vervelend omdat het stuur zo laag zit. Voldoende laag bereik van je versnellingen is altijd belangrijk in de bergen. Bespreek dit tijdens het configureren van je fiets. Dan kunnen we bij het samenstellen van je fiets rekening houden met je plannen en wensen.

In de afdaling, op hoge snelheid, is een tweewiel ligfiets verbazingwekkend stabiel. Ook volbepakt. Hierdoor kun je je afdaalsnelheid goed vasthouden en vervolgens moeiteloos een flink stuk van de vólgende heuvel te nemen.

Ook je remmen moeten geschikt zijn voor de afdaling. Schijfremmen zijn het veiligst. Voor wielmaten kleiner dan 26 inch worden velgremmen ten zeerste afgeraden. Een kleinere velg kan de remwarmte niet goed kwijt, waardoor in de afdaling de kans bestaat op een klapband.

Laat je goed adviseren en evt. je ligfiets controleren, voordat je op reis gaat.

Wat is de wettelijke maximumsnelheid van een (lig)fiets?2019-01-10T12:55:00+00:00

Op een volledig mensaangedreven (lig)fiets is geen maximumsnelheid van toepassing, ook niet wanneer met borden aangegeven. Je bent wél verplicht om je (net als alle andere weggebruikers) op verantwoorde wijze in het wegverkeer te verplaatsen.

Elektrisch ondersteunde (lig)fietsen (e-bike): 25 km/uur.

Snelle elektrisch ondersteunde (lig)fietsen (Speed Pedelec): 45 km/uur

Van die laatste is onder de ligfietsen slechts één verkrijgbaar met Eurpese type goedkeuring als Speed Pedelec, namelijk de Scorpion FS26 van HP Velotechnik.

Hoe breed mag een (driewiel)fiets zijn?2019-01-10T13:03:02+00:00

In de ‘Regeling tot uitvoering de hoofdstukken III en VI van de Wegenverkeerswet 1994 (Regeling voertuigen)1’ staat het volgende over de breedte van een fiets:

Fietsen op twee wielen mogen niet breder zijn dan 0,75 meter.

Fietsen op meer dan twee wielen en fietsen met zijspanwagen mogen niet breder zijn dan 1,50 meter.

Fietsen op meer dan twee wielen en breder dan 0,75 meter mogen wanneer er een verplicht fietspad is, ook gebruik maken van de rijweg.

 

Mis je een vraag? Laat het ons weten!

Ik heb een vraag